صنعت خودرو کشور بار دیگر با چالش جدی نقدینگی روبرو شده است. در حالی که قرار بود تزریق نقدینگی به زنجیره تأمین، چرخهای تولید را در جاده مخصوص روانتر کند، خبرها حاکی از قفل شدن تسهیلات بانکی است. محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو، در تازهترین اظهارات خود از بدقولی بانکها گلایه کرده است.
گره کور تسهیلات ایرانخودرو و سایپا در سیستم بانکی به گزارش خبرنگار موج خودرو، مصوبه پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان (۴۰ همت) تسهیلات به دو غول خودروسازی کشور، یعنی ایرانخودرو و سایپا، از مردادماه سال جاری در دستور کار قرار گرفت و نهایتاً در ۲۵ آبان ماه ابلاغ شد. هدف از این تسهیلات، پرداخت مطالبات معوق قطعهسازان و جلوگیری از توقف خطوط تولید بود.
با این حال، نجفیمنش اعلام کرده است: «با وجود گذشت زمان، ۱۸ بانک عامل که برای پرداخت این تسهیلات تعیین شدهاند، هنوز روند پرداخت را آغاز نکردهاند و تا این لحظه هیچ مبلغی به حساب خودروسازان یا قطعهسازان واریز نشده است.»
هشدار انجمن قطعهسازان: مطالبات روز به روز سنگینتر میشود وضعیت مالی قطعهسازان به عنوان قلب تپنده صنعت خودرو، در شرایط بحرانی قرار دارد. نجفیمنش با اشاره به پیگیریهای مداوم انجمن تصریح کرد: «بانکها مدعی هستند که در حال اجرای مصوبه میباشند، اما در عمل یک ریال هم پرداخت نشده است. با توجه به وضعیت نامطلوب مالی، درخواست ما تسریع در واریز این مبالغ است، چرا که مطالبات صنعت قطعهسازی روز به روز انباشتهتر میشود.»
پولدرمانی یا اصلاح ساختار؟ چالشهای پیش روی صنعت خودرو در حالی که قطعهسازان منتظر نقدینگی هستند، اختلاف نظرهایی درباره شیوه حمایت از خودروسازان وجود دارد. برخی کارشناسان معتقدند این “پولدرمانی” بدون شروط بهرهوری و اصلاحات ساختاری، تنها مُسکنی موقت است که میتواند تبعات تورمی داشته باشد. در مقابل، فعالان صنعت خودرو معتقدند بدون تسویه مطالبات، امکان تداوم تولید وجود ندارد.
این خبر را در بازار برتر نیوز هم میتوانید مطالعه کنید!

دیدگاه شما